Støtteforeningen
Støtteforeningens hovedformål er at støtte de daglige aktiviteter og det almene vel på Hospice Randers.
Støtteforeningen indsamler økonomiske midler, som kan indfri de ønsker, som ledere og medarbejdere, beboere og pårørende måtte have til en ordning med de frivillige, udsmykning, forbedringer og arrangementer o.s.v. Derudover søger støtteforeningen også at udbrede kendskabet til hospice-tanken.
Som medlem af Støtteforeningen ved Hospice Randers kan man optages som enkeltperson, som par eller som forening, institution eller virksomhed.
Medlemskabet tegnes for et år ad gangen. Kontingentet fastsættes på den årlige generalforsamling.
Enkeltpersoner har én stemme, par har to stemmer, og foreninger, institutioner og virksomheder har én stemme.
Årskontingentet er:
- Enkeltpersoner - 100 kr.
- Par - 150 kr.
- Foreninger, institutioner og virksomheder - 200 kr.
Sådan bliver du medlem
Ønsker du at blive medlem, skal du udfylde en formular og overfør kontingentet til støtteforeningens konto i Sparekassen Kronjylland.
Registreringsnr.: 9335
Kontonr.: 0005788919
Eller via Mobile Pay: 839182
Når den udfyldte formular og kontingentet er modtaget, er du medlem.
§ 1. Foreningens navn
Støtteforeningen ved Hospice Randers
§ 2. Foreningens hjemsted
Støtteforeningens adresse er c/o Hospice Randers, Vestergade 62, 8900 Randers C.
§ 3. Foreningens formål
Hovedformålet er at støtte de daglige aktiviteter og det almene vel på Hospice Randers.
At indsamle økonomiske midler, som kan indfri de ønsker, som ledere og medarbejdere, beboere og pårørende på hospice måtte have til ordning med de frivillige, udsmykning, forbedringer, arrangementer o.a.
At udbrede kendskabet til hospice-tanken
§ 4. Medlemskab
Medlemmer kan optages som enkeltperson, par, foreninger, institutioner og virksomheder. Medlemskabet tegnes for et år ad gangen. Kontingentet fastsættes på den årlige generalforsamling. Enkeltmedlemmer har én stemme, par har to stemmer, foreninger, institutioner og virksomheder har én stemme.
Stemmeret kan kun udøves ved personlig tilstedeværelse.
§ 5. Foreningens øverste myndighed
Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen, som holdes hvert år inden den 1. april. Indkaldelse finder sted med mindst 14 dages varsel ved annoncering i ugepressen eller ved brev til hvert enkelt medlem. Forslag til generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen har følgende dagsorden:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning
- Aflæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af formand (hvert andet år)
- Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer
- Valg af 2 suppleanter
- Valg af revisor
- Eventuelt
§ 6. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen måtte finde det formålstjenligt, eller når mindst 1/3 af foreningens medlemmer fremsætter skriftligt ønske derom. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling skal ske med samme varsel og på samme måde som ordinær generalforsamling med angivelse af de til forhandling fastsatte emner. Såfremt den ekstraordinære generalforsamling indkaldes efter ønske fra medlemmerne, skal disse, samtidig med begæringens fremsendelse, meddele hvilke emner, der ønskes behandlet, og bestyrelsen er herefter forpligtet til senest 14 dage derefter at udsende indkaldelse til den ekstraordinære generalforsamling.
§ 7. Organisation
Foreningen ledes af en bestyrelse på 7 medlemmer, der vælges for en periode på 2 år, således at der på tur afgår 3 medlemmer. Genvalg kan finde sted. Hvis et bestyrelsesmedlem udtræder i utide, indtræder suppleanten i den udtrådtes funktionsperiode.
Formanden vælges særskilt på generalforsamlingen hvert andet år. Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, sekretær og kasserer.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til stede efter forudgående skriftlig indkaldelse med mindst 8 dages varsel med angivelse af dagsorden.
I tilfælde at stemmelighed vil formandens, eller i dennes fravær næstformandens, stemme være afgørende.
Bestyrelsesmøde afholdes efter behov – som udgangspunkt dog mindst et møde pr. kvartal.
Ledelsen af Hospice Randers har adgang til at deltage i bestyrelsesmøderne.
§ 8. Bestyrelsen
repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel over for offentlige myndigheder som over for private. Den råder over foreningens midler i overensstemmelse med vedtægterne og de på generalforsamlingen vedtagne beslutninger. Foreningen tegnes i alle anliggende af formanden, eller i dennes fravær næstformanden, begge i forening med et bestyrelsesmedlem. Der kan meddeles prokura.
Bestyrelsen hæfter ikke personligt for foreningens gæld.
§ 9. Regnskaber
Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Det første regnskabsår løber fra stiftelse af foreningen til d. 31.12.2010.
Årsregnskabet revideres af en på generalforsamlingen valgt registreret eller statsautoriseret revisor.
§ 10. Vedtægtsændringer
kan gennemføres med 2/3 flertal af de fremmødte.
§ 11. Opløsning
Opløsning af foreningen kan foretages, når mindst ½ af medlemmerne er til stede, og når mindst 2/3 af de fremmødte stemmer for. Hvis det tilstrækkelige antal stemmer ikke er til stede, kan foreningen opløses på en efterfølgende ekstraordinær generalforsamling, hvis de 2/3 af de fremmødte stemmer for.
Hvis foreningen opløses, kan dens midler anvendes til støtte for andre hospiceaktiviteter i landet eller til humanitære formål i Randers, eksempelvis Kræftens Bekæmpelse eller Aflastningstjenesten.
Således vedtaget på generalforsamlingen den 29. marts 2011.
Bestyrelse
Medlemmer og suppleanter
Bestyrelsesmedlemmer
Jan Lyck
Eva Deleuran
Kirsten Stejner
Suppleanter
Lotte Damgaard
Kirsten Frederiksen
Referater fra generalforsamlinger
Referat af generalforsamling i støtteforeningen ved hospice Randers 2023
- Valg af dirigent: Per Adelhart Christensen vælges uden modkandidaten.
- Formandens beretning: Formanden Birger Larsen lagde i beretningen vægt på følgende:
- Støttekoncerten/Jubilæumskoncerten i anledningen af 15 års jubilæet for Hospice Randers.
- At få fortalt de gode historier fra Hospice Randers, og udbrede kendskabet til Hospice Randers.
- Støtteforeningens investeringer: Pergola, P-Pladser, nye musikanlæg og streaming til stuerne, ny altertavle mm.
- Etablering af sorggrupper for efterladte.
- Donationer modtaget i 2022/2023.
- Samarbejde med Hospice Forum Danmark.
- Støtteforeningens medlemstal.
- Regnskabsføring - herunder indførelse af MobilePay.
- Afslutning og tak.
- Aflæggelse af regnskab: Lone Wessman gennemgår regnskabet. Der er ingen kommentarer eller spørgsmål fra forsamlingen.
- Fastsættelse af kontingent: Medlemsbetalingen ændres ikke.
- Indkomne forslag: Der er ikke indkommet forslag
- Valg af bestyrelsesmedlemmer: Lone Wessman og Per Winther genvælges
- Valg af suppleanter: Kirsten Stejner genvælges, Susanne Bækgaard bliver nyvalgt suppleant
- 8. Valg af revisor: Statsautoriseret autoriseret revisor Jens Amstrup genvælges
- 9. Eventuelt: Intet.
Dirigenten afsluttede herefter generalforsamlingen og takkede for god ro og orden.
Referent: Eva Deleuran
Dagsorden:
1. Valg af dirigent: Per Adelhart blev valgt
2. Formandens beretning: Formanden Birger Larsen lagde i beretningen vægt på følgende:
- Støtteforeningens historie og formål.
- Frivilligindsatsen.
- Ansættelse af Musikterapeut.
- Medlemstal.
- Bestyrelsesmøder.
- Regnskabsføring.
- Opdatering af hjemmesiden.
- Aflysning af Støttekoncerten.
- Donationer.
3. Aflæggelse af regnskab: Regnskabet blev godkendt.
4. Fastsættelse af kontingent: Uændret: medlemskontingent 100 kr. – 150 kr. for par.
5. Indkomne forslag: Der er ikke indkommet forslag
6. Valg af formand: Birger B. Larsen genvalgt.
7. Valg af bestyrelsesmedlemmer: Eva Deleuran og Jan Lyck genvalgt, Helle Kramer nyvalgt
8. Valg af suppleanter: Kirsten Stejner genvalgt. Bestyrelsen bemyndiges til at finde yderligere en suppleant i løbet af året, hvis der bliver behov herfor, da ingen meldte sig.
9. Valg af revisor: Statsautoriseret revisor Jens Amstrup
10. EVT. : Der var ingen punkter under evt.
Referent: Eva Deleuran
Generalforsamling i støtteforeningen ved hospice Randers 2021.
Dagsorden:
1. Valg af dirigent. Per Adelhart blev valgt.
2. Formandens beretning. Formanden Birger Larsen lagde i beretningen vægt på følgende:
a. støtteforeningens historiske baggrund
b. en stor tak til den afgående frivilligkoordinator pr. 31/12 2020 Helle Ahrenkihl og et stort velkommen til den nye frivillig koordinator Anja Styhn Kristensen.
c. Coronaepidemien fik store konsekvenser for hospice, idet de frivillige blev sendt hjem og antal besøgende blev reduceret
d. Medlemstallet i støtteforeningen er svagt faldende
e. Der planlægges med afholdelse af kor koncerten 13. marts 2022
f. På trods af coronaepidemi blev der iværksat en række nye aktiviteter i beretningsperioden. Personalet har fået et nyt lokale på plan 600, der er installeret et nyt, meget brugervenligt spa bad, nye lamelgardiner er blevet sat op, der er mulighed for benyttelse af 3 p-pladser i gården til Lindevænget, man har fået nye højskolesangbøger og sidst, men ikke mindst - terrasser er blevet udsmykket med smukke naturmotiver. Herefter blev formandens beretning godkendt.
3. Aflæggelse af regnskab
Regnskabet blev godkendt
4. Kontingent
Bestyrelsens forslag blev godkendt
5. Indkomne forslag
Ingen
6. Valg af 2 bestyrelsesmedlemmer.
Lone Wessmann og Per Winther blev valgt.
7. Valg af 2 suppleanter
Helle Kramer og Kirsten Stejner blev valgt.
8. Valg af revisor
Revisor blev genvalgt
9. Evt.
Intet.
Referent Jan Lyck
Formand Poul Erik Oest bød velkommen, hvorefter daglig leder af Hospice Randers, Anna-Birgitte Gamtofte, fortalte om arbejdet på hospice, herunder hvordan statistikken så ud for det afsluttede år 2019.
Medarbejderne på hospice bruges i vid udstrækning som videnspersoner i palliation i forhold til Ældreområdets medarbejdere. Anna-Birgitte takkede Støtteforeningen for donation af massagestol, elektrisk toilet- og badestol og et særligt spabad, der er på vej.
Herefter fortalte frivilligkoordinator, Helle Ahrenkiel, om de frivilliges arbejde på hospice. Ud over de individuelle vagter arbejder de frivillige i grupper med kunst til væggene, mad og bagning, pyntning til højtider, hækling af tøjdyr, musikarrangementer og meget mere.
Flere er medlemmer af Hospice Forum Danmark, hvor Hospice Randers dog ikke er helt accepteret på lige fod med de regionalt betalte hospicer.
Som sidste repræsentant for hospice takkede musikterapeut, Lene Madsen, for, at hun nu er blevet fastansat i Randers Kommune. Hun takkede også for musikinstrumenter, som Støtteforeningen har skaffet penge til, og demonstrerede både en havtromme, en kalimba, en trådløs højttaler med mini-IPad og en god ny guitar, der blev brugt til akkompagnement til Leifs sang (tradition) og til Lenes egen smukke sang.
Efter kaffe- og kageservering gik den egentlige generalforsamling i gang.
Generalforsamlingen afholdtes med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent
- Formandens beretning.
- Aflæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent.
- Indkomne forslag. Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen sendes til formanden senest 8 dage før generalforsamlingen.
- Valg af formand Poul Erik Oest er på valg og genopstiller ikke.
- Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer. Birte Bager og Leif Søndergaard Rasmussen er på valg og genopstiller ikke. Anni Stubberup er på valg og er villig til genvalg.
- Valg af 2 suppleanter Gitte Wagtberg og Eva Deleuran er på valg – begge er villige til genvalg.
- Valg af revisor.
- Eventuelt.
Ad 1 Per Adelhardt blev valgt som dirigent, og han erklærede indledningsvis generalforsamlingen for lovligt indvarslet.
Ad 2 Formand, Poul Erik Oest, berettede om de også tidligere omtalte donationer. Der er i perioden afholdt 5 bestyrelsesmøder, hvor bestyrelsen plus daglig leder af hospice, frivilligkoordinator samt repræsentant for Randers Kommune, har deltaget.
Randers Kommune har overtaget ansættelsen af frivilligkoordinator og musikterapeut, og musikterapeuten får nu løn for 12 timer ugentligt herfra.
Ud over de føromtalte donationer fra fonde har private doneret knap 37.000 kr.
Medlemstallet kom i 2019 op på 141 medlemmer.
Planerne for 2020: Fortsat at søge donationer til opståede behov, skaffe flere medlemmer (bl.a. via tiltag ved støttekoncerten), at afholde støttekoncert, deltage i Stafet for Livet, diverse foredrag og Frivillig Fredag.
Ad 3 Helle Sørensen fremlagde regnskabet. Se venligst dette. Der er for 2019 et overskud på 92.023,92 kr. Status for 2019: aktiver og passiver beløber sig til 300.772,03 kr. Regnskabet blev godkendt sammen med formandens beretning.
Ad 4 Kontingentet fastholdes uændret: årligt - 100 kr. for én person, 150 kr. pr. par og 200 kr. for firma/foreninger.
Ad 5 Der var ingen indkomne forslag.
Ad 6 Birger Larsen blev valgt som ny formand. Han præsenterede sig selv og fortalte, at han de næste måneder er meget optaget af en funktion som guvernør i Rotary, men at han fra juli måned vil glæde sig til at tage fat på arbejdet i Støtteforeningen.
Ad 7 Jan Lyck og Eva Deleuran blev valgt og præsenterede sig selv, ligesom Annie Stubberup, der blev genvalgt.
Ad 8 Helle Kramer og Birte Bager blev valgt som suppleanter. Herefter ser bestyrelsen således ud:
Birger Borch Larsen (formand)
Merete Lahn (næstformand)
Helle Sørensen (Kasserer)
Helle Sørensen (sekretær)
Anni Stubberup (bestyrelsesmedlem)
Jan Lyck (bestyrelsesmedlem)
Eva Deleuran (bestyrelsesmedlem)
Birte Bager (Bestyrelsesmedlem, suppleant)
Helle Kramer (Bestyrelsesmedlem, suppleant).
Ad 9 Jens Amstrup, Dansk Revision blev genvalgt til revisor.
Ad 10 Den nye formand, Birger Larsen, takkede Poul Erik Oest for hans kæmpe indsats gennem de sidste 4 år, og han takkede også den øvrige bestyrelse for deres engagement og opnåede resultater.
Den afgåede formand takkede ligeledes de ansatte, bestyrelsen og de frivillige, og glædede sig over, at musikterapeut og frivilligkoordinator nu er kommunalt ansat. Endvidere fortalte han, at Erik Mouritsen, Randers Kommune, havde lovet Støtteforeningen indflydelse på fremtidige genansættelser i de to jobs.
Dirigenten, Per Adelhardt, takkede på Randers Kommunes vegne for det gode arbejde, der gøres på hospice, og som dirigent for god ro og orden.
Generalforsamlingen er herefter hævet.
Referent bestyrelsesmedlem Birte Bager
Formand for Støtteforeningen Poul Erik Oest bød velkommen til den 9. ordinære generalforsamlingen, hvor 22 af Støtteforeningens medlemmer deltog.
Efter at have sunget uddelt sang af Leif Rasmussen fik Anna-Birgitte Gamtofte (daglig leder af Hospice) ordet. Hospice har 7 sengepladser. I 2018 har der været 96 indlagte, ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder, og gennemsnitlig over 60 år, og med en gennemsnitlig belægning på 22 dage. Heraf er de 88 cancerpatienter og 8 hjerte-kar-sygdomme m.m. Der er en ventetid på 2 dage.
Anna Birgitte Gamtofte fortæller om projektet ”udkørende sygeplejerske fra Hospice”, projektet er afsluttet og har været et godt projekt.
Hospice står for:
”et hus der tilbyder omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og døende mennesker samt til deres pårørende”
Frivilligkoordinator Helle Ahrenkiel fortalte om de frivilliges arbejde. Der er dækning af frivillige alle årets dage med tre vagter pr. dag. Der er ca. 30 frivillige, flere har haft over 5 års jubilæum. Der er mange grupper, hvor de frivillige er tilknyttet, bl.a. mad- og bagegruppe, som bl.a. bager til højtider, musikarrangementer og dagligdagen – der dufter altid dejligt af bagværk. Der er musikarrangementer ca. 1 x om måneden, hvor såvel kendte som ukendte kunstnere kommer og optræder ca. 3 kvarter uden honorar. Kunstgruppen sørger for vekslende foto/malerier til at pynte på væggene. Ligeledes er der en gruppe som sørger for henholdsvis pyntning til højtider samt almindelig blomsterindkøb og pasning. Enkelte frivillige virker også som vågekone.
Herefter var der kaffe og lagkage, inden vi gik over til den ordinære generalforsamling.
Dagsorden
- Valg af dirigent
- Formanden beretning for 2018
- Aflæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer: Helle Sørensen, Lone Topping og Kirsten Kjeldsgaard. Helle og Lone villige til genvalg.
- Valg af 2 suppleanter Merete Lahn og Gitte Wagtberg på valg – og villige til genvalg.
- Valg af revisor
- Eventuelt.
Ad 1
Per Adelhart blev valgt til dirigent, og kunne konstatere at generalforsamlingen var varslet i behørig tid. Herefter gav han ordet til formanden for Støtteforeningen Poul Erik Oest for beretningen 2018.
Ad 2
Poul Erik Oest aflægger beretningen via plancher, der henvises til den skriftlige beretning på Hospice hjemmeside.
Beretningen godkendt.
Ad 3
Kasserer Helle Sørensen aflægger regnskab for 2018, som er godkendt pr. 31.12.2018 af statsautoriseret revisor Jens Amstrup. Der henvises til regnskabet på Hospice Hjemmeside. Regnskabet godkendt.
Ad 4
Kontingent uændret.
Årligt: 100 kr. for en person, 150 kr. pr. par og 200 kr. for firma/foreninger.
Ad 5
Der er ikke indkommet forslag.
Ad 6
Helle Sørensen og Lone Topping genvalgt. Merete Lahn foreslås til bestyrelsen og vælges.
Ad 7
Gitte Wagtberg og Eva Deleuran vælges for en 1- årig periode.
Bestyrelsen er således herefter:
Poul Erik Oest formand)
Valgt for 2018 og 2019
Birte Bager(næstformand)
Valgt for 2018 og 2019
Lone Annette Topping
Valgt for 2019 og 2020
Helle Sørensen (kasserer)
Valgt for 2019 og 2020
Anni Stubberup
Valgt for 2018 og 2019
Leif Rasmussen
Valgt for 2018 og 2019
Merete Lahn
Valgt for 2019 og 2020
Gitte Wagtberg (1. suppleant)
Valgt for 2019
Eva Deleuran (2. suppleant)
Valgt for 2019
Ad 8
Jens Amstrup, Dansk Revision er genvalgt til revisor.
Ad 9
Poul Erik Oest takker Kirsten Kjeldgaard for mange års godt og dygtigt arbejde som støtteforeningens sekretær.
Kirsten Kjeldsgaard
Referent og sekretær i Støtteforeningen
Generalforsamling i Støtteforeningen ved Hospice Randers den 12. marts 2018.
Formand for Støtteforeningen Poul Erik Oest bød velkommen til den 8. ordinære generalforsamlingen, hvor 26 af Støtteforeningens medlemmer deltog.
Efter at have sunget uddelt sang af Leif Rasmussen fik Anna-Birgitte Gamtofte (daglig leder af Hospice) ordet. Anna-Birgitte Gamtofte gav en kort præsentation af Hospice Randers, som netop i dag (12. marts) har 10 års jubilæum, "et hus der tilbyder omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og døende mennesker samt til deres pårørende".
Et anerkendt kvalitetstilbud til borgerne 2017 har der på hospice, været indskrevet 97 borgere (60% mænd, 40% kvinder), alle fra Randers Kommune, med en gennemsnitlig opholdstid på 18 dage, og ventetid på 2 dage. Belægningen på 71%.
Herefter fik musikterapeut Lene Madsen ordet, hvor hun fortalte om sit arbejde som musikterapeut på Hospice - tilgangen til beboerne, og hvilke effekter der var af musikterapi – samt om projekt "Musikterapi som lindrende faktor i den sidste livsfase".
Herefter var der kaffe og lagkage, inden vi gik over til den ordinære generalforsamling.
Dagsorden
Valg af dirigent
Formandens beretning for 2017
Aflæggelse af regnskab
Fastsættelse af kontingent
Forslag til vedtægtsændring
Indkomne forslag
Valg formand (Poul Erik Oest modtager genvalg)
Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer (Birte Bager, Anni Stubberup modtager genvalg), Inge Schultz Knudsen ønsker ikke genvalg
Valg af 2 suppleanter (Leif Rasmussen modtager genvalg), Ellen Larsen ønsker ikke genvalg.
Valg af revisor
Eventuelt
Ad. 1
Per Adelhart blev valgt til dirigent, og kunne konstatere at generalforsamlingen var varslet i behørig tid. Herefter gav han ordet til formanden for Støtteforeningen Poul Erik Oest for beretningen 2017.
Ad. 2
Poul Erik Oest aflægger beretningen via plancher (der henvises til den skriftlige beretning på Hospice hjemmeside).
Beretningen godkendt.
Ad. 3
Kasserer Helle Sørensen aflægger regnskab for 2017, som er godkendt af statsautoriseret revisor Jens Amstrup. Pr. 31.12.2017. Der henvises til regnskabet på Hospice Hjemmeside. Regnskabet godkendt.
Ad. 4
Kontingent uændret.
Årligt: 100 kr. for en person, 150 kr. pr. par og 200 kr. for firma/foreninger.
Én af deltagerne foreslår forhøjelse af kontingent, formanden begrunder bestyrelsens forslag. Det blev stillet forslag om, at kontingentbeløbet var et minimum beløb, således, at det var muligt at indbetale et større beløb, hvis dette var ønsket Formanden gav tilsagn om at forslaget vil blive drøftet i bestyrelsen.
Ad. 5
Bestyrelsen stiller forslag om vedtægtsændring§5 ændres til:
Forslag til generalforsamlingen skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Dette vedtages.
Ad. 6
Der er ikke indkommet forslag.
Ad. 7
Poul Erik Oest bliver genvalgt til formand for en to årig periode.
Ad. 8
Birte Bager, Anne Stubberup til genvælges for en to årig periode. Bestyrelsen foreslår Leif Rasmussen, han vælges for en to-årig periode. Der var ikke modkandidater til de tre bestyrelsesposter.
Ad. 9
Bestyrelsen stiller forslag om Merete Lahn og Gitte Wagtberg, som begge vælges for en årig periode. Der var ikke modkandidater.
Bestyrelsen er således herefter:
- Poul Erik Oest (formand) Valgt for 2018 og 2019
- Birte Bager (næstformand) Valgt for 2018 og 2019
- Kirsten Kjeldsgaard (sekretær) Valgt for 2017 og 2018
- Helle Sørensen (kasserer) Valgt for 2017 og 2018
- Anni Stubberup Valgt for 2018 og 2019
- Leif Rasmussen Valgt for 2018 og 201
- Lone Topping Valgt for 2017 og 2018
- Merete Lahn (1. suppleant) Valgt for 2018
- Gitte Wagtberg (2. suppleant) Valgt for 2018
Ad. 10
Jens Amstrup, Dansk Revision er genvalgt til revisor.
Ad. 11
Poul Erik Oest takker Ellen Larsen, som har været suppleant siden 2013.
Kirsten Kjeldsgaard
Referent og sekretær i Støtteforeningen
Referat fra generalforsamlingen i Støtteforeningen ved Hospice Randers d. 20. marts 2017
Poul Erik Oest, formand for Støtteforeningen, bød velkommen til den 7. ordinære generalforsamling, hvor 30 af Støtteforeningens medlemmer deltog.
Leif Søndergaard Rasmussen, én af deltagerne i generalforsamlingen omdelte en sang, som herefter blev sunget. Leif Rasmussens hustru døde for ca. 3 år siden på Hospice Randers, og blev inspireret til at skrive denne sang idet han var knyttet til en sorggruppe under Kræftens Bekæmpelse, sangen satte mange tanker i gang hos deltagerne i generalforsamlingen.
Herefter gav Poul Erik Oest ordet til Anna-Birgitte Gamtofte, daglig koordinator af Hospice Randers. Anna-Birgitte Gamtofte gav en præsentation af Hospice Randers. 26. marts 2017 er det 9 år siden at den 1. beboer flyttede ind på Hospice.
Der har været en belægning på 101 beboere på Hospice i 2016. 86% er over 60 år, og er ligelig fordelt mellem mænd og kvinder. Der er en gennemsnitlig ventetid på 2 dage og en gennemsnitlig indlæggelsesperiode på 21 dage. 87% indlægges med en kræftdiagnose, og 13% med hjerte/karsygdomme. 82% er døde på hospice og 18% er udskrevet igen.
Det er den syge og de pårørende der er i centrum og det er et hus, der tilbyder omsorg og livskvalitet til uhelbredeligt syge og døende mennesker, samt til deres pårørende.
Ordet gik herefter til sognepræst Alice Pedersen, som er tilknyttet Hospice Randers. Alice Pedersen fortalte om sit arbejde som præst og især som præst ved Hospice. Dette var meget interessant og gav et godt billede af, hvad en præst også ”tager sig af”.
Herefter var der kaffe og lagkage inden vi kunne gå over til den ordinære generalforsamling.
Dagsorden
- Valg af dirigent
- Formandens beretning for 2016
- Aflæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer (Helle Sørensen, Kirsten Kjeldsgaard og Niels Nyvang) – alle er villige til genvalg
- Valg af 2 suppleanter – Ellen Larsen villig til genvalg
- Valg af revisor
- Eventuelt
Ad. 1
Per Adelhart blev valgt til dirigent, og kunne konstatere at generalforsamlingen var varslet i behørig tid. Herefter gav han ordet til formanden for Støtteforeningen Poul Erik Oest for beretningen 2016.
Ad. 2
Poul Erik Oest fortalte om baggrunden og formålet med Hospice Randers Støtteforening: At støtte de daglige aktiviteter og det almene vel på Hospice Randers – hvilket vil sige at indsamle midler til støtte for det frivillige arbejde til at sikre tilbuddet om musikterapi og til indkøb af særligt og til indkøb af særligt udstyr.
Foreningen har 123 medlemmer.
Der henvises i øvrigt til formandens beretning på Hospice Hjemmeside.
Beretningen godkendt.
Ad. 3
Kasserer Helle Sørensen aflægger regnskab for 2016, som er godkendt af statsautoriseret revisor Jens Amstrup pr. 31.12.2016. Der henvises til regnskabet i formandens beretning på Hospice Hjemmeside.
Regnskabet godkendt.
Ad. 4
Bestyrelsen foreslår uændret kontingent.
Årligt: 100 kr. for en person, 150 kr. pr. par og 200 kr. for firma/foreninger.
Dette er godkendt.
Ad. 5
Der er ikke indkommet forslag.
Ad. 6
Helle Sørensen, Kirsten Kjeldsgaard og Niels Nyvang er på valg (for en to årig periode - 2017 – 2018). Helle Sørensen og Kirsten Kjeldsgaard er villige til genvalg, medens Niels Nyvang stiller sit mandat til rådighed.
Helle Sørensen og Kirsten Kjeldsgaard genvælges. Der stilles forslag om Lone Annette Topping, som er villig, hvorefter hun bliver valgt.
Ad. 7
Valg af 2 suppleanter. Ellen Larsen er villig til genopstilling, og vælges. Leif Søndergaard Rasmussen bliver foreslået, og han indvilliger i at blive suppleant, hvorefter han vælges.
Poul Erik Oest takker Niels Nyvang for godt samarbejde i bestyrelsen.
Bestyrelsen er således herefter:
Poul Erik Oest (formand) Valgt for 2016 og 2017
Birte Bager Valgt for 2016 og 2017
Kirsten Kjeldsgaard (sekretær) Valgt for 2017 og 2018
Helle Sørensen (kasserer) Valgt for 2017 og 2018
Anni Stubberup Valgt for 2016 og 2017
Inge Schultz Knudsen Valgt for 2016 og 2017
Lone Annette Topping Valgt for 2017 og 2018
Leif Søndergaard Rasmussen (1. suppleant) Valgt for 2017
Ellen Larsen (2. suppleant) Valgt for 2017
Ad. 8
Jens Amstrup, Dansk Revision er genvalgt til revisor.
Ad. 9
Intet til eventuelt.
Generalforsamlingen er herefter hævet.
Kirsten Kjeldsgaard
Referent og sekretær i Støtteforeningen
Referat fra generalforsamlingen i Støtteforeningen ved Hospice Randers d. 14. marts 2016
Jørn Møldrup, formand for Støtteforeningen, bød velkommen til den 6. ordinære generalforsamling, hvor 29 af Støtteforeningens medlemmer deltog.
Jørn Møldrup gav herefter ordet til Anna-Birgitte Gamtofte, daglig koordinator af Hospice Randers.
Anna-Birgitte Gamtofte gav en præsentation af Hospice Randers. 26. marts 2016 er det 8 år siden at den 1. beboer flyttede ind på Hospice.
2015 har været et rekord år med hensyn til antal beboere, der har være 108 indlagte. De fleste er over 60 år, og er ligelig fordelt mellem mænd og kvinder. Der er en gennemsnitlig ventetid på 2 dage og en gennemsnitlig indlæggelsesperiode på 17 dage. Som noget nyt har vi i 2015 også beboere med lunge- og hjertekarsygdomme. Der er 14 ansatte på Hospice, og 31 frivillige tilknyttet.
Det er den syge og de pårørende der er i centrum. Hospice Randers står for: Omsorg – livskvalitet for døende og deres pårørende.
Anna Birgitte Gamtofte redegjorde kort for ”al den avisomtale” som Hospice har være ude for, men konkluderede at alt er manet til jorden og Hospice har fået rigtig megen positiv tilkendegivelse fra såvel tidligere som nuværende pårørende.
Herefter fortalte frivilligkoordinator ved Hospice Randers Inger Skamris om arbejdet med de frivillige. Der er 31 frivillige, som dækker alle årets dage med 3 vagter dagligt (morgen- eftermiddag og aften vagt). Der er en gennemsnitlig alder på 59 år, og p.t. er det 30 kvinder og én mand. Det er de frivillige som sørger for ”fløden på lagkagen”, og er et godt supplement til personalet, da den frivillige altid har tiden.
Der er forskellige grupper såsom mad- og bage gruppe, kunstgruppe, blomstergruppe, musikarrangementsgruppe, blomstergruppe, gruppe der sørger for pyntning til højtiderne og en gruppe der laver arrangementer for de frivillige. Inge Skamris konkluderede, at som de frivillige sagde: ”det er ikke kun beboerne og de pårørende der har en glæde, vi har også en stor glæde og tilfredsstillelse, når vi går hjem fra en vagt”.
Det var nu tid til kaffe og lagkage, inden vi gik over til den egentlige generalforsamling.
Dagsorden
- Valg af dirigent
- Formandens beretning for 2015
- Aflæggelse af regnskab
- Fastsættelse af kontingent
- Indkomne forslag
- Valg af formand (hvert andet år) Jørn Møldrup genopstiller ikke)
- Valg af bestyrelsesmedlemmer (Karin Fonsholm, Anni Stubberup og Hanne Møldrup er på valg (2 år) – Anni Stubberup er villig til genvalg, Karin Fonsholm og Hanne Møldrup ønsker ikke genvalg.
- Valg af suppleant (Kirsten Ditlevsen er på valg – er villig til genvalg)
- Valg af revisor
- Eventuelt
Ad. 1
Per Adelhart blev valgt til dirigent, og kunne konstatere at generalforsamlingen var varslet i behørig tid. Herefter gav han ordet til formanden for Støtteforeningen Jørn Møldrup for beretningen 2015.
Ad. 2
Jørn Møldrup fortalte om baggrunden og formålet med Hospice Randers Støtteforening, det frivillige arbejde, donationer og ud over disse er der indtægter/overskud fra medlemskontingent, deltagelse i julemarked på Lindevænget og ikke mindst Støttekoncerten på Randers Egnsteater, som i 2015 gav et overskud på godt 35.000 kr.
Jørn Møldrup kunne også glæde sig over, at det i 2015 på var muligt at udvide musikterapien med to timer således, at der nu er 12 timer ugentlig, og at det har vist sig at være muligt at videreføre i 2016.
I øvrigt henvises til beretningen på Hospice Hjemmeside.
Beretningen godkendt.
Ad. 3
Kasserer Helle Sørensen aflægger regnskab for 2015, som er godkendt af statsautoriseret revisor Jens Amstrup pr. 31.12.2015. Der henvises til regnskabet i formandens beretning på Hospice Hjemmeside. Regnskabet godkendt.
Ad. 4
Kontingent uændret.
Årligt: 100 kr. for en person, 150 kr. pr. par og 200 kr. for firma/foreninger.
Ad. 5
Der er ikke indkommet forslag.
Ad. 6
Bestyrelsen stillede forslag om Poul Erik Oest. Der kom ikke andre forslag, hvorefter Poul Erik Oest blev valgt til formand for Støtteforeningen for en 2 årig periode.
Ad.7
Valg af tre bestyrelsesmedlemmer. Anni Stubberup (genopstiller), Birte Bager, Agnes Nielsen, Else Kvist og Inge Schultz Knudsen ”meldte sig på banen ” til bestyrelsen. Herefter var der skriftlig afstemning, og Birte Bager, Inge Schultz Knudsen og Anni Stubberup blev valgt til bestyrelsen.
Ad. 8
Valg af suppleant. Kirsten Ditlevsen trækker sig, og Else Kvist er villig til at stille op som suppleant. Der var ikke andre som ”bød ind”. Else Kvist blev herefter valgt som suppleant for en to årig periode.
Bestyrelsen er således herefter:
- Poul Erik Oest (formand) Valgt for 2016 og 2017
- Birte Bager Valgt for 2016 og 2017
- Kirsten Kjeldsgaard (sekretær) Valgt for 2015 og 2016
- Helle Sørensen (kasserer) Valgt for 2015 og 2016
- Anni Stubberup Valgt for 2016 og 2017
- Inge Schultz Knudsen Valgt for 2016 og 2017
- Niels Nyvang Valgt for 2015 og 2016
- Else Kvist (1. suppleant) Valgt for 2016 og 2017
- Ellen Larsen (2. suppleant) Valgt for 2015 og 2016
Ad. 9
Jens Amstrup, Dansk Revision er genvalgt til revisor.
Ad. 10
Jørn Møldrup ønsker Poul Erik Oest til lykke med valget, hvorefter han takker Karin Fonsholm, Hanne Møldrup og Kirsten Ditlevsen for godt samarbejde i bestyrelsen, og overrækker dem vingave. Herefter fik Helle Sørensen ordet for på bestyrelsens vegne at takke Jørn Møldrup for hans gode og konstruktive arbejde, som han har lagt i Støtteforeningen. Jørn fik ligeledes overrakt vingave. Bente Juulsgaard takkede ligeledes Jørn Møldrup for hans store arbejde, som han har lagt i Støtteforeningen lige fra opstarten. Per Adelhardt bragte en hilsen og tak fra Leif Gade, formand for Sundheds- og omsorgsudvalget Randers Kommune, til Støtteforeningen og specielt til Jørn Møldrup.
Årsberetninger
Læs årsberetninger fra Støtteforeningen ved Hospice Randers, som er lavet siden foreningens oprettelse i 2010.